Bestuursakkoord Oudenburg

Op 28 november 2018, over deze onderwerpen: Gemeentebeleid

bestuursakkoord-oudenburg 2019-2024

Dit bestuursakkoord vormt de basis voor de samenwerking tussen Open Vld, sp.a en N-VA voor de legislatuur 2019-2024 in Oudenburg. De drie partijen zetten de komende zes jaar in op een ambitieus Oudenburgs beleid. Samen met én door de Oudenburgenaars.

Deze coalitie wil verbindend optreden. Iedere inwoner, ondernemer en bezoeker telt mee. Zowel in Oudenburg, Roksem, Westkerke als Ettelgem. We schakelen met onze stad een versnelling hoger en zetten in op een Oudenburg 2.0.

Speerpunten:

1)      Oudenburg economisch laten groeien

Een bedrijfsvriendelijk klimaat in onze stad creëren is nodig. Ondernemen in onze stad moet actief worden aangemoedigd. Lokale handelaars en ondernemers worden hierbij maximaal ondersteund waarbij de nodige aandacht wordt gegeven aan zowel de lokale kleinhandel als grotere bedrijven op onze lokale bedrijventerreinen.

De voltooiing van een tweede supermarkt is voor deze bestuursploeg dan ook een topprioriteit in Oudenburg. Hiernaast wil deze bestuursploeg de lokale handel niet uit het oog verliezen. Gerichte promocampagnes- en acties moeten hen nog meer in de kijker zetten. Ook een activatie van leegstaande panden is hierbij cruciaal (bvb. Pop-up stores).

Naast onze lokale handelaars en ondernemers willen we ook aandacht voor de landbouw in onze stad. Initiatieven voor een korte keten-verkoop (bv. boerenmarkt) worden – in samenspraak met de sector - door de stad volop gestimuleerd evenals de creatie van een stedelijk aanspreekpunt.

2)      Oudenburg ruimtelijk vernieuwen

Een goede ruimtelijke ordening speelt een belangrijke rol in de verdere ontwikkeling van onze stad. Op zoek gaan naar een leefbaar evenwicht tussen alle maatschappelijke functies is dan ook ons streefdoel met deze coalitie. Bouwen met visie aan een Oudenburg 2.0.

De bestuursploeg zet tevens in op een toekomst voor de Abdijhoeve-site waarbij de voorkeur uitgaat naar een publiek-private samenwerking.

3)      Oudenburg vlot laten bewegen

Vlot, veilig en efficiënt in de stad bewegen is van cruciaal belang. Veilige, moderne straten voor een stad in beweging zijn broodnodig. Inwoners hebben hierbij echter recht op een duidelijke communicatie vanuit het stadsbestuur. Deze coalitie wil bij nieuwe projecten een charter Openbare Werken opmaken. Zo’n charter bevat duidelijke afspraken en richtlijnen met alle betrokken partners. Dit met hoofddoel opdat onze inwoners ten allen tijd op de hoogte zijn van de werkzaamheden.

De bestuursploeg streeft tevens naar een kwaliteitscheck van de voet -en fietspaden in combinatie met een doeltreffend meldings-, opvolgings- en feedbacksysteem. Dit zal zich vertalen in een structureel onderhoudsplan dat een antwoord moet bieden op de huidige staat van de voet -en fietspaden.

4)   Oudenburg financieel gezond maken

Deze coalitie zet in op een beleid dat iedere uitgave evalueert. Een financieel gezonde stad vormt een sterke basis voor de toekomst. Een verhoging van de gemeentebelastingen is hierbij niet aan de orde. Een evaluatie van het huidige retributie, premie- en subsidiebeleid in combinatie met het maximaal inzetten op subsidies van hogere overheden moet zorgen voor een stevige financiële draagkracht voor onze stad.

5)      Oudenburg, stad met een actieve en transparante communicatie

De kloof tussen het stadsbestuur en haar inwoners moet actief gedicht worden. De stad is voor iedereen. De stadsdiensten moeten dichter bij de inwoners gebracht worden. Communicatie en participatie zijn hierin cruciaal. Informeren, opvolgen, participeren en evalueren worden de uitgangspunten worden onze inwoners van dienst te zijn. De ontwikkeling van nieuwe communicatie-instrumenten moet de dienstverlening van onze stadsdiensten ten opzichte van onze inwoners verhogen. Alle informatie moet toegankelijk zijn op verschillende manieren.

6)      Oudenburg, een veilige stad

We kiezen voor een stad waar het veilig vertoeven is. Zo wordt deze legislatuur gezocht naar alternatieven voor de huidige, volledige nachtdoving dat bij veel inwoners een onveiligheidsgevoel creëert. We kijken hierbij vooral naar duurzame, innovatieve technieken. Ook andere initiatieven die de veiligheid aanmoedigen, worden gestimuleerd. Zo blijft ook verkeersveiligheid een prioritair thema waarbij zowel preventief als repressief te werk zal worden gegaan. Waar enerzijds de focus op sensibilisering komt (bv. met systemen zoals digitale borden) wordt ook op strategische punten (bv. in de schoolomgevingen) streng ingezet op controle & handhaving.

7)      Oudenburg, een duurzame stad

Als stadsbestuur dragen we enorme verantwoordelijkheid op het vlak van duurzaamheid. We willen hiermee een voorbeeldfunctie stellen. Als stad moeten we ons steentje bijdragen in de omschakeling naar duurzame energie. Onder meer de screening van de stadsgebouwen op het vlak van energievriendelijke maatregelen (bv. zonnepanelen) is een topprioriteit. Deze bestuursploeg wil samen met haar inwoners de doelstellingen behalen op vlak van klimaatneutraliteit tegen 2050. Bovendien worden ook groepsaankopen voor zowel gas als elektriciteit door het stadsbestuur gestimuleerd. Zo krijgen de inwoners de gelegenheid om te kunnen genieten van extra voordelige prijzen.

8)      Oudenburg, een stad waar jong & oud zich thuisvoelt

De toekomst van onze stad ligt bij onze jeugd, investeren in hen is investeren in de toekomst van onze stad. In combinatie met een gezinsvriendelijk beleid zal dit zorgen voor een nieuwe jonge wind door Oudenburg. Een moderne en permanente werking van de buitenschoolse kinderopvang die voldoende flexibel is, wordt voor deze bestuursploeg echt aanzien als een must voor onze Oudenburgse gezinnen.

Hiernaast wil deze coalitie een verblijfsregister realiseren voor de kinderen van gescheiden ouders, opdat ook zij dezelfde tarieven kunnen genieten als kinderen die gedomicilieerd zijn onze stad. De verdere uitbouw van het Huis van het Kind als lokale info- en ontmoetingsplaats is tevens een prioriteit voor deze coalitie. Ook andere samenwerkingsinitiatieven zijn van belang (bvb. met vzw De Katrol).

Daarnaast kiest deze coalitie voor kwalitatieve jeugdlokalen in samenspraak met alle lokale jeugdverenigingen. Ook bijkomende speelinitiatieven worden ontwikkeld. Een uitstekend voorbeeld zijn speelstraten die tijdelijk volledig voorbehouden zijn voor spelende kinderen.

Ook op mobiliteitsvlak worden jongeren ondersteund. Zo onder meer via de ondersteuning van het busvervoer voor de schoolgaande jeugd.

Ook senioren maken een grote groep uit van onze Oudenburgse bevolking. Een verdere uitbouw van informatica-sessies voor senioren tijdens de komende legislatuur blijft een must. Naast de nakende realisatie van het lokaal dienstencentrum willen we senioren ook de kans geven in hun eigen buurt een dagje ouder te worden.

9)      Oudenburg, een bruisende en propere stad

Samen met alle inwoners en bezoekers moeten we kunnen genieten van een levendige, nette stad. De huidige inrichting van de marktpleinen van Oudenburg en Ettelgem moet hierbij geëvalueerd worden. Het Oudenburgse stadspark moet levendig en modern gemaakt worden opdat het een groene levendige long van Oudenburg kan worden.

Inzetten op recyclage is hierbij van cruciaal belang. Zo blijft deze meerderheid in het recyclagepark een pakket gratis beurten voorzien.  Daarnaast blijft het principe ‘de verbruiker betaalt’ gehanteerd.

10)   Oudenburg, een diervriendelijke stad

Deze coalitie zet ook actief in op het dierenwelzijn in onze stad. Naast een bevoegd schepen voor dierenwelzijn willen we ook een hondenloopweide realiseren waar onze trouwe viervoeters naar hartenlust kunnen rondlopen. Ook andere reglementen worden op het vlak van diervriendelijkheid geëvalueerd.

11)   Oudenburg, sportstad bij uitstek

Een bewegende stad voor iedereen, een sportstad vol opportuniteiten en evenementen. De sportclubs worden actief betrokken in het beleid en krijgen een subsidie op basis van een puntensysteem met speciale aandacht voor clubs die hun werking toegankelijk maken voor personen met een beperking. Dankzij de nieuwe sportzaal(de gouden zaal) met een parel van een sportvloer kunnen sportverenigingen in onze stad blijven trainen. Tijdens de schoolvakantie willen we extra inzetten op sportkampen in deze gouden zaal.

12)   Oudenburg, cultureel en toeristisch op de kaart zetten

Opportuniteiten troef binnen onze stad op vlak van cultuur en toerisme. Een toerisme-brochure moet onze stad in de kijker zetten waarbij we dankzij citymarketing onze positie in de regio willen versterken. Bestaande fiets- en wandelroutes moeten geëvalueerd worden. Oudenburg wordt doorkruist door twee belangrijke pleziervaartroutes, het maximale potentieel is hiervan nog niet benut om toeristen aan te trekken tot onze stad. De geschiedenis en cultuur van onze stad maken deel uit van de Oudenburgse identiteit. Dit dienen we nog meer te laten uitstralen o.a. bij evenementen.

13)   Oudenburg, toegankelijke en tolerante stad

Iedere inwoner, iedere ondernemer maar ook iedere bezoeker verdient een gelijke behandeling. Onze stad moet een toegankelijke, diverse en tolerant stad worden waarbinnen vrijheid en verantwoordelijkheid sleutelwoorden worden. Zo moetende huidige en toekomstige stadsgebouwen een screening krijgen op vlak van toegankelijkheid.

Bovendien is een correct inburgeringsbeleid (bv. via cursussen Nederlands) vereist om integratie van nieuwkomers in onze stad te bevorderen.

14)   Oudenburg, een sociale stad

In een steeds diverse samenleving is het de taak om samenleven te versterken. Het lokaal bestuur speelt hierin een belangrijke rol: mensen samenbrengen, solidariteit versterken, wie het moeilijk heeft ondersteunen, iedereen kansen bieden,… Via een aantal maatregelen wordt werk gemaakt van een armoede- en activeringsbeleid. Het Sociaal Huis van onze stad zal hierin een sleutelrol spelen.  Inwoners met een beperkt inkomen moeten tevens de mogelijkheid krijgen om via sociale koop- en huurwoningen in eigen stad te blijven wonen. Over een eigen woning beschikken is en blijft de beste garantie tegen armoede.

15)   Oudenburg, een aangename stad om te wonen

Betaalbaar en kwaliteitsvol wonen is het uitgangspunt voor het woonbeleid in onze stad. Bovendien wordt ook ingezet op nieuwe woonvormen (co-housing, kangoeroe-wonen, enz.) maar ook op een doelgroepenbeleid (singles, senioren, enz.). Voor inwoners die zelf over weinig ruimte beschikken, willen we één of meerdere locaties voor volkstuinen realiseren. Volkstuinen zijn daarnaast ook een ontmoetingsplaats. De volkstuinen van vandaag staan dan ook voor ontmoetingen, gezelligheid, recreatie en een stuk natuurbeleving in de stad.

-

Deze bestuursploeg wil duidelijke antwoorden bieden op de verschillende uitdagingen voor onze stad. Ze wil kleur geven aan Oudenburg, er zijn voor iedereen en het met nodige verandering gewoon doen voor alle Oudenburgenaars.