Programma N-VA Oudenburg 2018

Op 22 juli 2018, over deze onderwerpen: Verkiezingen 2018

Voorwoord

Het is weer zover: verkiezingen. Een periode van reflectie is aangebroken. Het is tijd om ons opnieuw de vraag te stellen of we tevreden zijn over het gevoerde beleid? Hebben we nog vertrouwen in de toekomst met de huidige coalitie? Denken we dat ze onze verwachtingen zullen kunnen inlossen? Dat zijn de vragen die iedere burger zich dient te stellen.

Uit gesprekken met burgers blijkt dat we u met N-VA Oudenburg een alternatief moeten aanbieden. We willen Oudenburg op de rails zetten, we willen een gezond Oudenburg, zowel op het vlak van financiën, als van mobiliteit, als van veiligheid en ga zo maar verder. Uw noden en behoeften werden in kaart gebracht. Dit heeft geleid tot het duurzaam programma dat hieronder is uiteengezet. Ik raad iedereen aan onderstaand programma te lezen en ik ben er van overtuigd dat jullie ook zullen kiezen voor de Kracht van Verandering! Het is tijd voor een veilig thuis in een welvarend Oudenburg!

Tot slot wil ik onze bestuursleden, onze leden en alle inwoners van Oudenburg, Westkerke, Ettelgem en Roksem bedanken voor de inspiratie en het vertrouwen dat geleid heeft tot dit programma.

Met Vlaamse groeten,

Stijn Jonckheere

Voorzitter N-VA Oudenburg

Gezin

Het gezin is de hoeksteen van onze gemeenschap. De gezinsleden wonen en leven in onze gemeente, verdienen er vaak hun brood, lopen er meestal school en genieten er van welverdiende ontspanning. Voor N-VA is het bevorderen van een kwaliteitsvol gezinsleven een belangrijke pijler om verder uit te bouwen.

Voldoende, betaalbare en flexibele kinderopvang

Wij gaan daarom voor voldoende, betaalbare en flexibele kinderopvang, zowel voor- als naschoolse opvang met een zo optimaal mogelijk gewaarborgde toegang. Ook het aanbieden van occasionele kinderopvang hoort daarbij. Belangrijk hierbij is een oplossing te vinden voor kinderopvang in vakantieperiodes om de combinatie werk en gezin nog beter mogelijk te maken. Privé opvang/onthaalmoeders dient tevens aangemoedigd te worden.

Een woonbeleid met het oog op gezinnen

N-VA Oudenburg stelt voor om inspanningen op te drijven die het aantrekkelijk maken om in Groot Oudenburg te komen wonen. Oudere wijken dienen ‘opgewaardeerd’ te worden zodat jonge gezinnen hun weg hier naar toe vinden. Oudenburg dient meer gepromoot te worden als een jong dynamische stad. Flexibele speelpleinen kunnen hierbij helpen.

Een geboorte verwelkomen

De gemeente dient een attentie te voorzien bij de geboorte van een kindje. Dat kan een geboortepremie of een geschenkje zijn. Sowieso dient de gemeente bij elke geboorte een informatiepakket te voorzien dat ouders info geeft over waar ze in de gemeente voor welke dienstverlening terecht kunnen (artsen, kinderopvang, …).

Gezinstoets

Het lokale bestuur dient voorafgaand van elke beslissing een gezinstoets uit te voeren. Op die manier kan men tijdig nagaan wat de gevolgen zijn van de maatregel in kwestie voor onze gezinnen, en bijsturen waar nodig.

Verenigingsleven, vrijwilligerswerking en gemeenschapsvorming

Van een gemeente een gemeenschap maken, dat is een echte uitdaging. Het belang van het bevorderen van het sociale weefsel is niet te onderschatten: een buurt of een wijk die aan elkaar hangt: *zet mensen in beweging *heeft bewoners die elkaar aanspreken om zo problemen beter op te kunnen lossen dan meteen juridische stappen te ondernemen *zorgt voor de nodige sociale controle en verhoogt het veiligheidsgevoel Ook het verenigingsleven speelt een belangrijke rol in het versterken van het sociale weefsel. Het individu ontleent er in belangrijke mate zijn identiteit aan. Dit individu wordt burger door zich in te zetten voor de gemeenschap.

Reduceren van administratieve lasten

N-VA Oudenburg wil het verenigingsleven alle kansen geven om zich zo maximaal mogelijk te ontwikkelen. Financiële en logistieke ondersteuning kunnen daar belangrijke elementen in zijn, net als het reduceren van de administratieve lasten.

Wijkwerking tot op ‘straatniveau’

De gemeente dient wijk-, buurt- en straatfeesten te stimuleren. De wijkwerking gebeurt op ‘straatniveau’. Het verenigingsleven wordt ondersteund met infrastructuur, logistieke steun, informatiestroming via gemeentelijke kanalen, een gepaste subsidiëring, gratis advies inzake administratieve verplichtingen…

Constructief samenwerken met het Steunpunt Vrijwilligerswerking

Gemeenten en OCMW’s dienen actief op zoek te gaan naar vrijwilligers. Ze dient ook constructief samen te werken met het Steunpunt Vrijwilligerswerking. Promoten van BlueAssist hoort hier ook bij. Uitkeringsgerechten zouden moeten ingeschakeld kunnen worden bij maatschappelijk relevante activiteiten binnen de gemeenschap.

De wekelijkse markt verder uitbouwen

De wekelijkse markt dient verder uitgebouwd te worden als belangrijk sociaal en gemeenschapsbevorderend gebeuren. Dit kan tevens voor een aanzuigeffect zorgen naar onze lokale handelaren.

Nieuwe inwoners welkom heten

Jaarlijks de nieuwe inwoners van Oudenburg warm ontvangen door hen een degelijk onthaal en opvang aan te bieden. Dit door bijvoorbeeld elk jaar nieuwe inwoners uit te nodigen op het Stadhuis om de werking van de gemeente uit te leggen. Een up-to-date informatiebrochure voor nieuwe inwoners opstellen zodat ze ook de weg vinden naar de lokale middenstand.

Aanpakken van eenzaamheid

Ieder van ons voelt zich op een bepaald moment wel eens eenzaam. Zolang deze eenzaamheid voorbijgaat, is deze niet problematisch. Het is vooral chronische eenzaamheid die op termijn problematisch is. Gevoelens van eenzaamheid kunnen leiden tot lichamelijke en psychische gezondheidsklachten. N-VA Oudenburg heeft de ambitie om de sociale cohesie te versterken via kleine en lokale ingrepen. Eenzaamheid en sociaal isolement dienen aangepakt te worden met een tweesporenbeleid: 1. Detectie van eenzame personen via enerzijds een meldpunt voor vereenzaming en sociaal isolement en anderzijds actief op zoek te gaan naar wie zich eenzaam voelt.  2. De ondersteuning van eenzame personen door hun maatschappelijke betrokkenheid te verhogen via buurtwerking, inzetten op sociaal contact thuis (huisbezoeken en telefooncirkels), het sociaal contact buitenshuis stimuleren (ontmoetingsplaatsen en activiteiten) en mobiliteitsproblemen oplossen (vervoersdienst of taxicheques).

Jeugdbeleid

N-VA vindt het belangrijk dat kinderen en jongeren in onze maatschappij ook volop de kans krijgen om kind en jongere te zijn. Zij moeten de tijd en ruimte krijgen om op te groeien en mogen daarbij gerust fouten maken. Opgroeien tot volwaardige burgers gaat met vallen en opstaan. Dit neemt niet weg dat ook jongeren gaandeweg op hun fouten moeten aangesproken worden en hun verantwoordelijkheid moeten nemen. N-VA Oudenburg ziet een sterke jeugdraad als spil voor de inspraakmogelijkheden die jongeren in het lokale beleid kunnen hebben.

Investeren in ruimte

Kinderen en jongeren hebben ruimte nodig om te leven. Daarom dient er verder geïnvesteerd te worden in ruimte: jeugdhuizen, flexibele speelpleinen, sportterreinen, groene ruimte, speelstraten in de zomervakantie, een hondenloopweide enzovoort. Aangezien eigen huisvesting financieel niet altijd haalbaar is, dient er onderzocht te worden of een multifunctioneel gebruik van bestaande gebouwen een oplossing kan bieden.

Formaliteiten tot een strikt minimum beperken

Jongeren dienen gestimuleerd te worden om initiatieven te nemen, te experimenteren en allerlei activiteiten te organiseren waarbij formaliteiten tot een strikt minimum worden beperkt. Daaruit kunnen ze lessen trekken en ervaring opdoen.

Verbroederingsactiviteiten op maat van de jeugd uitwerken

De jeugddienst dient met onze buitenlandse zustergemeenten verbroederingsactiviteiten op maat van de jeugd uit te werken.

Bezoekdagen van de jeugd bij de lokale middenstand organiseren

De gemeente dient jaarlijks een bezoekdag te organiseren waarop kinderen bij de lokale middenstand kunnen leren over de verschillende beroepen.

Mobiliteit

Niet het vervoermiddel moet het uitgangspunt van het beleid worden, wel de sterkte van het verkeers- en vervoersnetwerk moet de basis worden van een duurzame mobiliteitsstrategie. Concreet betekent dit voor N-VA Oudenburg dat (basis)mobiliteit niet langer uitsluitend synoniem is voor openbaar vervoer. Dit betekent dat het openbaar vervoer niet langer ‘in de plaats van’ maar ‘naast de voetganger en de fiets staat.

Bereikbaarheid van onze buurgemeentes

Er dient onderzocht te worden hoe de verbinding Oudenburg/Gistel overdag voor de schoolgaande jeugd kan geoptimaliseerd worden. Ook avondverbindingen in de weekends naar Oostende en Gistel dienen onderzocht te worden om deze eventueel zo goedkoop mogelijk aan te bieden zodat de jeugd veilig van en naar hun bestemming gebracht kunnen worden.

Aandacht voor minder mobiele personen in het verkeer

N-VA Oudenburg stelt voor om meer aandacht te besteden aan senioren en personen met een beperking in het dagelijks verkeer. Verlaagde voetpaden en veilige oversteekplaatsen zijn noodzakelijk. Ook gezinnen met kinderwagens worden hiermee verder geholpen.

Onderhoudsplan

Structureel onderhoud van de weginfrastructuur moet preventief zijn en de eerste taak zijn en blijven van de wegbeheerder. N-VA Oudenburg stelt voor om een specifiek onderhoudsplan op te stellen voor de fiets- en weginfrastructuur. Structureel onderhoud van zebrapaden valt hier zeker ook onder.

Parkeerbeleid

Een actief parkeerbeleid is cruciaal voor de lokale mobiliteit. Bij de heraanleg van wegen, bij nieuwbouwprojecten of bij de inplanting van grootschalige infrastructuur dient telkens opnieuw het debat gevoerd te worden. Een correct parkeerbeleid stuurt de lokale mobiliteit. Er dienen randparkings voorzien te worden zodat vrachtwagens niet meer in woonwijken dienen te parkeren. Met een juist parkeerbeleid kan wildparkeren goed worden aangepakt.

Verkeersveiligheid

Veiligheid en leefbaarheid gaan voor op doorstroming. Voetgangers, fietsen en auto’s maken gezamenlijk gebruik van de infrastructuur. Naast woongebieden zijn functionele omgevingen (scholen en andere voorzieningen) prioritair. Er dient geïnvesteerd te worden in veilig en goed onderhouden voet- en fietspaden. Eenvoudige en veilige snelheidsremmers dienen gerealiseerd te worden in straten die uitnodigen om zeer snel te rijden. Een veralgemeende zone 30 in de dorpskernen en geregeld politietoezicht aan de scholen zijn belangrijke maatregelen om onszelf en onze kinderen te beschermen.

Communicatie

Een degelijke voorbereiding van grote infrastructurele werken kan de veiligheid van inwoners verhogen. Betere, tijdige (geen vroegtijdige, geen laattijdige) informatie is cruciaal. Niet enkel inwoners in de straat van de werkzaamheden dienen verwittigd te worden of uitgenodigd te worden naar informatieavonden, maar ook de inwoners in een ruimere cirkel rond de werkzaamheden. Om snel te communiceren over knelpunten dient meer en meer gebruik gemaakt te worden van moderne communicatiemiddelen zoals sms-diensten en digitale lichtkranten. Ook het buurtinformatienetwerk (BIN) dienen we hiervoor meer te promoten. Bijkomend ongemak voor handelaren dienen tot een absoluut minimum beperkt te worden.

Veiligheid

Veiligheid behoort tot de kwaliteit van het leven, veiligheid is een basisbehoefte, een basisrecht. Voor N-VA Oudenburg heeft de gemeente de plicht van alle burgers te verzekeren en onveiligheid integraal en – zo nodig – radicaal aan te pakken.

Een lokaal integraal veiligheidsbeleid

De aanpak van onveiligheid is niet alleen een kwestie van meer blauw op straat. De politie is maar één van de partners in het integrale veiligheidsbeleid. Ook stadsdiensten, verenigingen en bewoners hebben een rol te spelen. Veiligheid en het bestrijden van onveiligheid is een collectieve verantwoordelijkheid van alle leden van onze samenleving. Criminaliteit, overlast en verkeersveiligheid eisen een integrale en geïntegreerde aanpak.

Preventie

Preventie vormt de eerste schakel van een integrale veiligheidsaanpak. Informatie verstrekken en kleinschalige, concrete preventieacties opzetten kunnen gebeuren met weinig middelen. Een goede openbare verlichting, aangepaste beplanting en een degelijk onderhoud van het openbaar domein dragen bij tot meer veiligheid. Buurtinformatienetwerken kunnen betrokken worden bij de opmaak van veiligheidsplannen.

Versterken van het sociale weefsel

N-VA Oudenburg steunt acties die de sociale cohesie versterken. Via onthaaldagen of door activiteiten te organiseren leren buren elkaar kennen het vergroot het gevoel van sociale controle. N-VA Oudenburg streeft er ook naar dat elke burger zijn wijkinspecteur persoonlijk kent. De politie dient aanspreekbaar te zijn voor de bevolking.

Seniorenbeleid

Senioren vormen een steeds groter wordende groep in Oudenburg. Deze groep volwaardig laten deelnemen aan de gemeenschap is voor N-VA Oudenburg van essentieel belang. De Seniorenraad als officieel adviesorgaan vormt hierbij een belangrijke schakel tussen de behoeftes van de ouderen en het stadsbestuur.

Sociale participatie en deelname aan het beleid

Senioren dienen we niet als een aparte groep te benaderen, maar we zien hen als een integraal deel van de samenleving. Ouderen die dat willen, moeten een actieve rol kunnen spelen in de maatschappij. Ouderen met ervaring, verantwoordelijkheidszin en inzet verdienen erkenning en waardering. Er is bovendien heel wat potentieel in deze groep om aan vrijwilligerswerk te doen. N-VA Oudenburg is ervan overtuigd dat vrijwilligerswerk het welzijn bevordert en bijvoorbeeld vereenzaming aanzienlijk vermindert.

Ouderen aanzetten tot een gezonde en actieve levensstijl

Een kwalitatieve zorg- en dienstverlening op maat van ouderen is voor N-VA Oudenburg een recht. Ouderen dienen aangezet te worden tot een gezonde en actieve levensstijl door recreatief bewegen via activiteiten en informatiecampagnes over onder andere voeding, vaccinaties en valpreventie. Vanuit de stad is een blijvende investering in AED toestellen en een verspreiding ervan over het grondgebied noodzakelijk.

Een huisvesting op maat voor ouderen

De stad dient het voortouw te nemen in de uitbouw van een hedendaags beleid ten aanzien van de ouderen zodat zij zo lang mogelijk zelfstandig kunnen wonen in hun vertrouwde omgeving en anders kunnen genieten van een huisvestingsbeleid op maat. De nodige initiatieven dienen voorzien te worden om het verlies aan zelfredzaamheid op te vangen en vereenzaming tegen te gaan. Er dient op een creatieve wijze crisisopvang georganiseerd te worden voor de Oudenburgse senioren die in afwachting van een definitieve verhuis naar het woonzorgcentrum tijdelijk, maar dringend, een oplossing nodig hebben (bijvoorbeeld door te onderzoeken of nachtopvang kan georganiseerd worden).

Toerisme

N-VA Oudenburg is er van overtuigd dat Oudenburg een kwalitatief hoogstaand toeristisch aanbod heeft. Het is essentieel om dit optimaal te promoten en bekend te maken bij de relevante doelgroepen.

Een modern onroerend erfgoedbeleid

Het is van het grootste belang onze erfgoedwaarden duurzaam te behouden, te beheren en te restaureren. Het oprichten van een Erfgoedraad (eventueel als onderdeel van de Gecoro) kan een meerwaarde bieden in het sturen en adviseren van het erfgoedbeleid van de stad. Initiatieven rond onroerend erfgoed door scholen, verenigingen en vrijwilligers dienen ondersteund te worden.

Bestaande toeristische producten onderhouden, versterken en eventueel uitbreiden

Fietsroutes, wandelroutes en watertoerisme dienen verder bestudeerd te worden. De educatieve functie van onze natuurgebieden dienen we meer als speerpunt uit te werken. Er dient onderzocht te worden in Groot Oudenburg wat een meerwaarde voor de stad kan zijn.

Een kwalitatief stadsbeleid

Een transparant stadsbestuur en een efficiënt personeelsbeheer zijn primordiaal. Stadsbewoners betrekken en eventuele beslissingen aftoetsen zorgen voor een kwalitatief stadsbeleid.

Een duidelijke personeelsomkadering

Het personeelsbeheer dient geoptimaliseerd te worden. Via een duidelijk overzicht en een organogram kan de toegevoegde waarde van elke medewerker van de stadsdienst bepaald worden. Op die manier kunnen de taken optimaal verdeeld worden. Periodieke taken in functie van de seizoenen kunnen zo ook geïdentificeerd worden om interne optimalisatie te bereiken. Er dient meer verantwoordelijkheid gegeven te worden aan het gemeentepersoneel. Streven naar multidisciplinaire zelfsturende teams zorgt ervoor dat sneller kan gereageerd worden op problemen met putten in de straat, verkeersborden, zwerfafval, openbaar groen en speeltuinen.

Een Oudenburgse kwaliteitsdienst (OK)

Het oprichten van een onafhankelijk laagdrempelige Oudenburgse Kwaliteitsdienst onder leiding van een kwaliteitscoördinator om de algemene tevredenheid van burgers te doen toenemen. De taak van deze dienst is de efficiëntie en de kwaliteit van de dienstverlening te optimaliseren. De kwaliteitscoördinator werkt onafhankelijk, maar rapporteert rechtstreeks naar de leden van de gemeenteraad en stelt verbeteringen aan de minder goed lopende systemen voor.

Financiën

Door de werkingskosten te verlagen en investeringen beter af te stemmen op de noden en de behoeftes van de bevolking kunnen de gemeentelijke financiën terug positief evolueren. Een correct en transparant financieel beleid draagt bij tot effectievere financiële beslissingen.

Ombudsman

De ombudsman dienen we een gezicht te geven. Hij of zij moet herkenbaar zijn voor de inwoners van Oudenburg. De drempel wordt hierdoor verlaagd. Daarnaast dienen we te streven naar meer burgerparticipatie door bijvoorbeeld een Oudenburgs online forum op te richten, meer te werken met digitale polls en het lanceren van een vragenuurtje voor inwoners aan het gemeentebestuur voor de start van de gemeenteraad.

Bibliotheek

De rol van de bibliotheek dient herbekeken te worden. Vandaag wordt de Oudenburgse bibliotheek amper gebruikt. Velen gaan naar Gistel of Oostende.

Duurzame ontwikkeling

Ecologie wordt alsmaar belangrijker. Naast de continue aanpak en preventie tegen zwerfvuil, dient er gestreefd te worden naar een ecologisch evenwicht door op alle gemeentelijke gebouwen energiebesparende maatregelen toe te passen en het gemeentelijk aankoopbeleid milieuvriendelijk te maken. Tevens dient er meer en meer de nadruk gelegd te worden op digitalisering en een uitbreiding van het e-loket.

Abdijhoeve

De Abdijhoeve kan mits kleine aanpassingen worden omgebouwd tot lokalen voor onder andere verenigingen. Nu is het plan van het stadsbestuur om minstens 5 miljoen euro te investeren in de verbouwing van de Abdijhoeve tot een nieuw administratief centrum. Dit zijn zotte kosten. Mits kleine aanpassingen kunnen er lokalen voor de gemeenschap (bv. verenigingen, jeugd, kinderopvang, ondernemers enzovoort) gemaakt worden.

Lokale economie en landbouw

Een stevig economisch draagvlak vormt een cruciale pijler voor de welvaart en leefbaarheid van onze stad. Dit betekent de nodige aandacht voor zowel de kruidenier om de hoek als voor het grote bedrijf op een lokaal bedrijventerrein.

Een ondernemingsvriendelijke gemeente

N-VA Oudenburg pleit voor een stadsbestuur in nauw contact met ondernemers en met de nodige inspraak van ondernemers. Bij het nemen van economische initiatieven vanuit de stad kiest de N-VA bij voorkeur voor samenwerking met private partners. Een faire verdeling tussen lusten en lasten is een cruciale voorwaarde bij deze vorm van Privaat Publieke Samenwerking (PPS). Bij initiatieven in de sociale economie dient erover gewaakt te worden dat deze niet marktverstorend werken. Het gunnen van openbare aanbestedingen dient ook steeds te gebeuren vanuit een maximale transparantie, objectiviteit en kwaliteit.

Nodige transparantie in het beleid t.o.v. ondernemingen

N-VA Oudenburg pleit voor de nodige transparantie en voorspelbaarheid in het beleid t.o.v. ondernemingen. Met de oprichting van een permanent overlegcomité tussen het stadsbestuur en vertegenwoordigers van de lokale handelaren (UNIZO), de cultuurraad en de jeugdraad kan er meer samenwerking en communicatie plaatsvinden. In dit comité kan de stand van zaken van infrastructuurwerken gecommuniceerd worden met een regelmatige uitnodiging van experten ter zake (bv. projectleider, aannemer enz.). Samen kan er dan gezocht worden naar oplossingen om de hinder voor handelaren tot een absoluut minimum te beperken. We streven naar een maximale vereenvoudiging in administratieve lasten, regelgeving en fiscaliteit. Dubbele belastingssystemen dienen aangepakt te worden. Er dient gestreefd te worden naar een eenduidig belastingsysteem.

Ondernemers lokaal meer promoten

Dit kan gebeuren door via een economische kaart een actuele bedrijvengids aan te bieden. Eénmaal per jaar een tijdschrift uitbrengen en verspreiden in Oudenburg en buurgemeentes met informatie en verhalen over onze lokale handelaren en de nieuwe starters van het jaar kan tevens helpen om ze in de kijker te plaatsen. Er dient ook meer informatie over hen op de website en op de Facebook pagina van Oudenburg verspreid te worden.

Nauwere samenwerking tussen de cultuurraad/jeugdraad en lokale handelaren

Met welke activiteiten is de cultuurraad en de jeugdraad momenteel mee bezig en hoe kunnen onze lokale handelaren hen helpen met de randbenodigdheden (bv catering, affiches enz.). Maar meer dan dat. Bv, 11-juli viering, het Romeins weekend. Daar kan de lokale handel nauw betrokken worden en ze de mogelijkheid geboden krijgen om inventief te zijn hierrond, en iets op te bouwen rond dergelijke activiteiten, en zo nog meer toeristen, en volk naar Oudenburg te lokken. Kortom, door middel van het permanent overlegcomité kan er rechtstreeks overlegd worden tussen de verschillende actoren (handelaren, stad, cultuur, jeugd) en kan er gestreefd worden naar meer communicatie, meer informatie en uiteindelijk ook meer samenwerking.

Uitbreiding van het bedrijventerrein

De uitbreiding van het bedrijventerrein ‘Steengoed’ is prioritair om de ondernemers de kans te geven zich in Oudenburg te vestigen. Bijkomend zouden we graag op die locatie een bedrijvencentrum oprichten om onder andere starters te helpen en te ondersteunen, maar in principe kan elke Oudenburgse ondernemer daar terecht. Een bedrijvencentrum heeft als doel het ondernemerschap te stimuleren door het aanbieden van ruimte (magazijnen, vergaderzalen, ateliers enzovoort), samen met ondersteunende diensten met een centraal secretariaat (administratieve taken zoals postbedeling, telefoonpermanentie). Je wordt omringd door gelijkgestemden waar eventuele samenwerking mee mogelijk is. Op die manier kan er een netwerk uitgebouwd worden. Daarnaast is er ook een team dat dagdagelijks voor je klaarstaat met praktische info, contacten en bedrijfsadvies. Dit zou een meerwaarde betekenen voor de Oudenburgse ondernemers.

Kernversterking en het voorkomen van leegstand

De uitstraling van de kern is het uithangbord van onze gemeente en vormt de basis voor een bloeiende lokale economie, toerisme en horeca. Initiatieven om kernversterking  te bekomen dienen onderzocht te worden. Om leegstand en verloedering van de stadskern tegen te gaan kunnen subsidies of renovatiepremies voor lokale handelspanden overwogen worden. Bepaalde vrijstellingen op leegstand dienen tevens herbekeken te worden.

Een tweede supermarkt

De vraag van onze inwoners hiervoor is enorm, een monopolie is nooit goed. Ook voor de minder mobiele inwoners zou dit een meerwaarde betekenen. Op zich een goedkope winkel naast een duurdere is positief, een goedkopere winkel trekt een ander cliënteel aan, zorgt voor meer volk en daar profiteert iedereen van. Dit kan tevens voor een aanzuigeffect zorgen, waardoor er meer volk naar Oudenburg komt en ook onze lokale handelaren mee van kunnen profiteren.

Een degelijk plattelandsbeleid

Een goed plattelandsbeleid heeft in de eerste plaats oog voor de leefbaarheid van de landbouw en een aangename woonomgeving enerzijds en oog voor evenwicht tussen landbouw, recreatie en natuurontwikkeling anderzijds. Er dient ingezet te worden op een vlotte bereikbaarheid door een goede inrichting en goed beheer van landelijke wegen. Tegelijkertijd dienen maatregelen genomen te worden tegen het sluipverkeer op wegen waar fietsers, wandelaars en tractoren een plaats hebben.

Lokale landbouwers ondersteunen en lokale landbouwproducten promoten

N-VA Oudenburg pleit ervoor om lokale landbouwproducten te promoten door bijvoorbeeld een plaatselijke boerenmarkt te organiseren of onthaalboerderijen te ondersteunen. Er dient tevens gewaakt te worden over de economische rendabiliteit van de landbouw. Een aansluiting bij de werking ‘Zot van boeren’ kan hierbij helpen om problemen bij boeren tijdig op te sporen en te ondersteunen.