Stadsbestuur neemt officieel standpunt in over glastuinbouwzone

Op 27 mei 2019, over deze onderwerpen: Ruimtelijke ordening
Plan Ruimtelijke ordening

Betreft de ontwikkeling van een glastuinbouwzone in Oudenburg tussen de spoorweg en de A10 heeft het stadsbestuur op het college van 14 mei officieel een standpunt ingenomen. Deze zal overgemaakt worden aan het provinciebestuur West-Vlaanderen.

Tijdens de procedure tot opmaak van het GRS in 2017-2018 was dit gebied aangeduid omwille van de ligging nabij beschikbare restwarmte op het bedrijventerrein Plassendale 2 in Oostende. Toen werden er al door verschillende partijen en omwonenden bezwaren geopperd tegen de uitbouw van een glastuinbouwzone op die locatie. Ook vandaag rijst de vraag in hoeverre die keuze nog actueel is.

Schepen van ruimtelijke ordening Stijn Jonckheere: “We stellen vast dat het stadsbestuur van Oostende de beschikbare restwarmte vanuit het bedrijventerrein Plassendale primordiaal wenst in te zetten voor het warmtenet op het eigen grondgebied. Het college stelt zich daarnaast ernstige vragen bij de haalbaarheid van het glastuinbouwproject zowel wat betreft de technische haalbaarheid, het financieel kostenplaatje en het landschappelijk aspect en stelt bovendien vast dat er lokaal geen draagvlak is voor het project. Wij zien eerder mogelijkheden voor hernieuwbare energie in dit gebied.”